Frissítve:

Kedvencekbe

- B K T   2 0 0 7  -  B e s z á m o l ó k -

Zete - Börzsöny (kerülő) Kék    2007.06.14 09:26:49

Amióta hallottam a túra hirét, azóta fix programként volt betervezve az indulás. Végül egy kicsiny, de roppant lelkes három fős csapattal indultunk neki. Több résztvevőre számitottam, de biztos a résztávok hiánya is belejátszott, hogy végül nem oly sok résztvevő volt. Remélem, ez egyáltalán nem veszi el a rendezők kedvét!

A Pénzásásig tartó első szakasz volt a sötét ló, de hála a sok és jó helyre kitett szalagnak, nem tévedtünk el. Néhány gyorstempójú túrázó viszont még igy is tévesztett.

A volt Szondi kulcsosház lassan pusztulásnak indul, a látványa minden Börzsöny rajongó szivét megsajogtatta.

Bernecebaráti felé a fennsikon több nemrég kitett feliratos oszlopot láttunk. A Csitári-kereszt pontőrei mondták el, hogy ezzel is a jelenleginél mindenképp dicsőbb múltnak kívánnak emléket állítani, ugyanis a régi helynevek gyorsan feledésbe merülnek. Pedig valamikor az egész környéket művelték, feljártak ide a faluból.

Kemence-Bernecebaráti között az egykori víztározó helyén már erdő nőtt fel. Azért a fürdeni tilos táblát még megtartották, hátha...

Kemencét teljesen keresztezte a túra, a falu összes látnivalóját meg lehetett tekinteni. Ez az egyik nagy kedvenc börzsönyi falum, csak a falu széli patak partja ne lett volna teleszórva építési törmelékkel...

A központban egy sor fotót csináltam, amikor megjelent egy lerobbant helyi polgártárs és erőszakosan követelni kezdte, hogy őt is fotózzam le. Ezzel még nem is volt gond, de utána nem akarta elhinni, hogy tényleg elkészült a fotó. Na, gondoltam, akkor felrakom a netre, ott bármikor ellenőrizheti, hogy tényleg meg lett örökítve (lásd a belinkelt képtárat).

Kemencén egy nagyon kedves előre leszervezett meghívásnak eleget téve másfél órás pihenőt tarottunk egy árnyas kertben. Így pont a legmelegebb időszakot úsztuk meg, nem is égtünk le. Számos sör és kávé elfogyasztása után fájó szívvel búcsúztunk el kedves vendéglátóinktól, akik még útravaló sörrel is elláttak.

Szinte már hiányzott egy komolyabb emelkedő,  az Aklok-rétjére több mint 6-os átlaggal nyargaltunk fel. útközben egy túrakutyás fazont is láttunk, aki sör után vágyakozott. Megsajnálva szegényt, Bányapusztánál megkínáltam a magammal hozottból.

Itt a vadászháznál népes és már messziről szimpatikusnak tűnő vadászcsapatot szúrtam ki. Nosza, itt is több mint félórás megállót iktattunk be. Megittuk a sörünket és elszívtunk néhány cigarettát a vadászok-túrázók közötti békés viszony elmélyítése érdekében. Még fotót is csináltattam velük. Innen is nehéz szívvel indultunk tovább, szerencsére Nagybörzsöny már nem volt oly messze.

Ércbánya vadászház környéke gyönyörű volt, a Katalin-forrás pedig elsőrangú vizet szolgáltatott (annak aki ilyenre vágyott). Elérve Nagybörzsönyt, egy kis kitérővel a Butella nevű intézményt kerestük fel és tartottunk ismét egy hosszabb megállót. Itt nem voltak olyan szimpik a helyi lerobbant arcok, ezért viszonylag hamar tovább is álltunk.

A Koppány-nyeregig még nagyon jó tempóban haladtunk, ott viszont kissé megéheztem, de társam szerencsére kisegített némi harapnivalóval. Innen már gyakorlatilag egy szuszra ledaráltuk a további távot. A szobi műútnál sajnos kissé elvétettük a kék jelet, rá kellett tenni kb. egy km pluszt. Szobra beérve én először a resti felé vettem az irányt, leadtam a rendelést, majd utána mentem csak a célba. Fél 10 körül értünk be, ami a mintegy 3 és fél órás pihenőidőt tekintve nem is oly rossz. Mindezért a köszönet a rendezőket illeti, akik a bőséges szintidő révén mindezt lehetővé tették. A célban egy gyönyörű képkiállítást is meg lehetett csodálni, sajnos errre kevés idő maradt.

Jövőre is kötelező program lesz ez a túra.

csiba    2007.06.10 13:48:15

A Börzsöny talán az egyik legszebb hegység Magyarországon, így nagyon vártam már ezt a túrát. Előtte a Kinizsin voltam utoljára, de hát az rendesen ki kell pihenni:)
Másodmagammal vágtunk neki reggel Diósjenőről, és meglepetésemre nem voltunk annyian, mint ahogy képzeltem. Bár igaz ahogy megtudtam a szervezőktől ez volt az első Börzsönyi kék túra, így nézve meg azért egész szép számban gyűltek össze az indulók. Az idő is irdatlan meleg volt végig, ami rendesen ki is vett belőlünk.
Induláskor Diósjenőn még bevásároltunk ezt azt, majd ezután sikeresen eltévedtünk, mert nem tértünk le a kéken jobbra. Gondoltuk, ez is jól kezdődik:) Szerencsére nem volt sok plusz, és pár perc múlva már rajta is voltunk a kéken. Irány Drégelyvár felé. Az első kilométerek elég izgalmasak voltak. A hét eleji esőzések rendesen meglátszottak. Lényegében óriási tócsákat kellett kerülgetni, vagy épp átugrani felettük. Szalagozás jó sűrű volt, itt eltévedni nem lehetett. (később volt egy két olyan rész ahol sikerült megint eltévedni, mert nem vettük észre, hogy a kék letért, és szalag sem figyelmeztetett erre. Viszont sok helyen meg tele volt szalaggal, ahol meg volt normális jelzés. Jövőre talán kicsit jobban oda lehetne figyelni a szalagozásra). Aztán az első kb 5km után megtörtént az, amit nagyon nem szerettem volna, fájdalom a jobb térdemben. Úgy látszik a hosszabb pihenő a Kinizsi után nem volt elég. De nem akartam feladni, és szerencsére azért nem volt olyan erős a fájás, bár Kemencénél erősen gondolkoztam azon, hogy kiszálljak. Végül is elérkeztünk Tábor - tetőhöz, ahol megkaptuk az első pecsétet. A második ep-ig lényegében együtt haladtunk egy másik emberrel, aki nem kicsit megszállott:). Egész jól telt minden, a térdem sem fájt annyira, csak ne lett volna olyan meleg. Csitári - keresztnél újabb pecsét, majd irány Kemence felé, ahol egy hosszabb pihenőt terveztünk, meg én a kiszállást:). Bernecebarátin áthaladva igénybe vettük a kutak nyújtotta szolgáltatást. Nagyon jól esett a hideg víz. Majd feltűntek Kemence házai, és elérkeztünk a 3. ep-hez. Kaja, innivaló, csoki nagyon jól esett amit adtak, és itt megpihentünk kb egy fél órára. Valahogy megpróbáltam rendbe hozni a térdemet, és végül is úgy döntöttem, hogy folytatom. A pihenő jól esett, és a fájdalom is csökkent. Egy nagyon szép rész következett végig a Fekete - völgyben, majd fel a Pintér - bércre. Talán ez volt a túra alatt a legnehezebb rész, de végül is felküzdöttük magunkat. Innentől már hárman mentünk egészen a végéig. Bányapusztán megvolt a következő ep, de előttem még akaratunkon kívül pózoltunk a fotósnak. A következő ep az valahogy kiesett, de az igazoló füzetben ott az aláírás, szóval voltunk ott is:) Hamarosan feltűntek Nagybörzsöny házai. Itt betértünk egy kocsmába és ittunk meg pihentünk. Majd irány a Koppány - nyereg. Itt is mászni kellett azért rendesen, főleg az a rész volt nehéz, amikor a kék jelzés a nyereg előtt kb 1 km-el letért az erdészeti útról. Meglett a 6. ep is, majd egy kis regenerálódás után, átmászva a kerítésen indultunk tovább lényegében már főképp csak lefelé. Itt is volt Nagy - Galla - aljáig egy két eltévedés, de nem láttunk szalagokat. Végül is sosem kellett sokat visszajönni, mert szerencsére mindig időben észrevettük, hogy rossz úton megyünk. Majd megtaláltuk egy fa törzsén a három betűs jelszót és örültünk, hogy már csak egy szűk 10-es van hátra. Lassan kezdett sötétedni, legalább is az erdőben már néha kellett a lámpa. Azt hiszem nálam valahol itt állt be az a pont, hogy már nem érdekelt semmi, csak mentem, és követtem a többieket. Azt hiszem a térdem, meg a iszonyat meleg időjárás hozta ki ezt belőlem. Közeledtünk Sukola - kereszt felé, de az valahogy sosem akart közelebb jönni. Mindig azt hittem, hogy már itt lesz, de sosem volt ott. Végül is feltűnt az utolsó ep, és én már nagyon örültem, hogy csak egy 3km van hátra és bent leszek. Főleg, hogy a térdem egészen helyrejött, vagy lehet, hogy csak megszoktam a fájdalmat, és már nem éreztem, meg nem érdekelt. Innen már csak egy gyors leereszkedés volt hátra, nem épp a legkellemesebb úton, és nem épp a legkisebb tócsákkal. De feltűntek Szob házai, és nagyon boldog voltam. Itt még utolértünk egy pár embert, és sec - perc alatt bent voltunk a célban. Ahol rögtön hozták a virslit, asztalon kint volt 3 féle innivaló, szóval csuda jó volt.
Összességében egy nagyon jó kis túra volt. Köszönet a rendezőnknek az ennivalókért, innivalókért amiket adtak és magáért a lehetőségért, hogy kijöhettünk egyet túrázni. . Talán a szalagozás lehetett volna jobb, meg ne lett volna ilyen meleg (bár ezen nehezen lehetett volna változtatni:) )

kekdroid - Börzsönyi Kék    2007.06.10 23:27:49

Még tavaly, a rendező egyesület honlapján figyeltem fel a Börzsönyi Kék jelzés útvonalán rendezendő teljesítménytúrára. Felvontam szemöldökömet, ugyanis már régen végig szerettem volna járni ezt az utat, de sem túramozgalom, sem teljesítménytúra nem volt kiírva rá és valahogy mindig eltolódott az ügy. Most azonban itt volt a kiváló lehetőség, nem volt szabad elmulasztani. A Börzsöny kevésbé ismert helyeit köti össze az útvonal, Diósjenőtől Szobig, mintegy "kikerülve" a Magas-Börzsönyt, ettől függetlenül csodaszép útvonal, némi tájékozódási kihívással (bár ezt a szalagozás megoldotta, mi legalábbis nem tévedtünk nagyon el).

A túra napján a villamoson az éjszakai élet megfáradt törzsközönségével együtt (némelyikük kinézett 16 évesnek is, bizony) robogok a Nyugati pályaudvar felé. Az állomás csarnoka a nyugalom és béke világát nyújtja az utca után, örülök, hogy kiléphetek a városból, el a "pörgős" élettől. A vonaton nem sikerül aludnom, allergiás roham segít az ébrenlétben. Váctól Vajonmerre és párja sporttársakkal utazom, beszélgetünk, így a közel egyórás út egész rövidnek tűnik. Nem így a sor az állomás várójában, ahol nevezni kell a túrára. Találkozom egy régi ismerőssel, Jenővel, együtt megyünk végig a távon, később kiegészülve a Lemaradáson megismert sporttárssal, Péterrel. A nevezés egész gyorsan halad, igényes itinert kapunk, útleírással, táblázattal az útvonalról, valamint egy nagyon összetolt szintmetszettel.

Indulunk, a faluból kiérve Vajomerrééket látom ellépni, nem is találkozom velük a célig. Az első pocsolyánál rögtön eszembe jut, hogy sokmindenre felkészültem fejben, de a sárra nem. Pedig sár az volt, nem is kevés, erről a cipőm tudna rengeteget mesélni, ha hagynám :). A kék jelzés néha felbukkan, ahol nem, ott szalagozás segíti utunkat, egy helyen kék szalag is van, az nem jó nekünk, szerencsére útitársam észreveszi a megbújó jelzést. Felfelé megyünk sokat, rövidesen észreveszem azt a helyet, ahol egyszer kegyetlenül eltévedtem, most erre nem kerül sor. Elérjük a Szondi-kulcsosházat, elhagyatva, egyedül szomorú látványt nyújt a ház az erdőben. Nem sokáig töprengünk az ügyön, emelkedik az út, fogy a lélegzet és közben lassan, de biztosan melegszik az idő. A drégelyvári turistaút-csomópont után az első ellenőrzőponton pecsétet kapunk, megismerem, irattári iktató bélyegző, egy fél nyáron át hasonlókkal foglalkoztam.

Lefelé kell menni egy kicsi, utána megint felfelé, hullámvasút visz hosszasan, közben, a nyílt részeken rálátni a Magas-Börzsönyre dél felé, megpróbálok találgatni, melyik lehet a Nagy-Mána, a Pogányvár gerince, de aztán rájövök, hogy még nem is azokat a hegyeket látjuk, azok egy fokkal bentebb vannak. Néha elmegyünk egy oszlop mellett, valakinek a szőlője, valaki másnak a földje. Az ellenőrzőponton a barátságos erdész elmondja, ezek afféle emlékek a múltról, régi idők embereiről mesélnek, egy eltűnt korból. Továbbhaladunk, nyílt terepen, enyhe lejtőn visz az út, megint oszlopokat hagyunk el. Az út itt jól követhető, a minőségével sincs semmi gond, egyre jobban kezd lejteni. Előttünk az Ipoly völgye terül el és nemsokára bejutunk Bernecebarátira. Átkelünk a falun, közben találunk egy nyomóskutat, mosakodni, inni kiváló lehetőség.

Kifelé menet utolér Péter, akivel egészen a Koppány-nyeregig együtt túráztunk. Továbbsétálunk Kemencére, van egy nagyobb nyílt szakasz, egész hamar túljutunk rajta, be a falu főútjára. Az ellenőrzőponton - az Idősek Otthonával szemben - kisebbfajta terülj-terülj asztalkámmal fogadnak, kedvesen kínálnak csokival és kenyérrel és innivalóval. Az utóbbiból jó sokat vételezek, elvégre Nagybörzsönyig nem várható megbízható vízvételi lehetőség. Az egykori vármegyeszékhelyt ismerős úton hagyjuk el: erre kell menni egy bizonyos téli, éjszakai túra rajtjába, most, nappal sokkal barátságosabb a környék, szép a kilátás a környező hegyekre. Elérjük a börzsönyi főalappontot, elkanyarodunk a kisvasút nyomvonala felé, ezt követjük igen-igen hosszan. Az ideiglenes végállomást már látszik, hogy nemsokára a Vilati üdülőig viszik (ha már nincs ott), fentebb már nem ilyen rózsás a helyzet, a patak áradásának az erejét szinte el sem tudom képzelni. Néha átkelünk egy patakon, néha bele is lépek teli talppal.

A Hamuháztól megint ismerős a terep, elhagyjuk a vasutat, megkezdjük a túra legmagasabb pontjára való feljutást. A völgy alattunk és a hegyoldal fentebb mellettünk szédítő látványt nyújt, de közben figyelni kell az útra is. Néha megbotlom, belegondolok, hogy jó lenne a bakancs, aztán az is eszembe jut, hogy a bakancsban már régen megfőtt volna a lábam, már csak tálalni kellene. Hirtelen elérjük a tetőt, innen le kell jutni Bányapusztára. Ez a lejutás némi dzsungelharccal kezdődik, egy bokagyilkos lejtővel folytatódik és egy romos kerítésen való átkeléssel ér véget, itt vár a pontőr is. Egy erdészeti UAZ hátrál előlünk, biztos megijedt, pedig igazán nem akartuk megfogni. Lejtő után kis emelkedő következik és a piros jelzés becsatlakozása után már kérhetjük is a pecsétet a Bogár-kert pontőreitől, itt ásványvízzel kínálnak, megköszönjük, elfogadjuk.

Nagybörzsöny hangulatos kis település, egy padnál megállok egy kis zoknicserélő szünetet tartani, közben túratársaim megcélozzák a fagyizót, rövidesen én is követem őket. A fagyi után egy alapfokú utcai csapkezelői tanfolyam elvégzésével tudunk vizet tölteni és megint mosakodni is. Ez utóbbira nagy szükség van, a hőségben szépen olvad az aszfalt is. A faluból kijutva egy aszfaltútra térünk, nagyon sokáig kell követni, ráadásul közben emelkedik az út. Ez az emelkedő azonban csak a bevezetése a Koppány-nyeregre felvezető ösvénynek, amely egy rettenetesen izzasztó út. Közben jelzésfestőkkel találkozunk, felújítják ezt a szakaszt, jó munkát kívánunk nekik. Egy jobb minőségű földúton gyaloglunk végül fel a nyeregbe, itt is kapunk pecsétet. Péter itt ellép, futva megy be a célba, meghagy egy telefonszámot, hogy majd hívjuk fel, amikor Szob előtt járunk.

Kis pihenő után szépen továbbutazunk gyalogszerrel, lefelé. Gyönyörű a táj, ráadásul az idő is enyhül egy kissé. A lába viszont mindkettőnknek fáj, nekem a talpam, Jenőnek a csonthártyagyulladása kezd előjönni. Ettől függetlenül még mindig erős tempót diktál, néhol alig győzöm követni. Egy utolsó emelkedő van még hátra, a Nagy-Galla aljára kell feljutni. Ennek a sikeres megtörténtét két kód felírásával ünnepeljük, az egyik öt pötty és egy (talán) BKT betűsor, azt gondoljuk, ez a pont. Egy kanyarral odébb meglátjuk a túra igazi pontját, AIR van írva valami címkékre, kis pihenés még jár a rendes kód felírása után. Szinte végig lejtő, szép utat járunk be az egykori kisvasút egyik szárnyvonalának töltéséig, egy idő után útitársamnak tűnnek fel a nyomvonal jellegzetességei. Egy elágazást nézünk még félre az országútra való kijutás előtt, de voltaképpen csak legfeljebb 600 métert teszünk bele a távba.

Átkelünk a szépen épülő új kisvasúton, egy utolsó emelkedő visz minket a Sukola-keresztig, sajnos valami gond van az autóval, így nem tudják felhozni a frissítőpontot. Pecsétet azért kapunk, majd az utolsó szakaszra térünk rá. Ez nem a legszebb emlékeket hagyja bennem, nehezen járható, kényelmetlen köves úton trappolunk le, a volt téesz előtt telefonálok, Péter pedig, aki közben teljesítette a túrát, cseresznyével kínál, lévén ott lakik a turistaút mellett, arrafelé, ahol az bemegy Szobra, ezúton is nagyon szépen köszönöm :).

Szobon még besétálunk a vasúthoz, de a cél nem az állomáson van, hanem egy épülettel arrébb, itt mindenféle enni-innivaló jár mindenkinek, valamint a díjazás, egy nagyon kedves rendezőtől. A Börzsönyi kék a nem mindenhol egyszerű követhetőség ellenére egy nagyon szép túra, korrekt és kedves rendezéssel. Gratulálok mindenkinek a teljesítéshez, köszönöm útitársaimnak a társaságot - és a navigálást, valamint a rendezőknek a túrát!